Ga naar de inhoud

Faciliteiten verkennen en regelen

Eerste aanspreekpunt: je leidinggevende

Organisaties hebben bij ingrijpende gebeurtenissen een taak om als goed werkgever te handelen. Meestal wordt deze verantwoordelijkheid in de organisatie belegdJouw direct leidinggevende is dan je eerste aanspreekpunt. Het verschilt per organisatie welke ondersteuning de direct leidinggevende kan bieden. Het overzicht aan mogelijkheden vind je hier 

Faciliteren rondom duurzame inzetbaarheid

Werkgevers zijn wettelijk verplicht om ervoor te zorgen, dat het werk van hun medewerkers niet schadelijk is voor hun gezondheid. Jouw organisatie heeft daarom ook de verantwoordelijkheid om te zorgen dat jij tijdens je werkdag gezonde keuzes kunt maken.  

  • Dat kan bijvoorbeeld gaan over afwisselend zittend en staand werken, gezonde maaltijden en werken in ruimtes waar daglicht binnenkomt.  
  • Een andere faciliteit waarmee jouw organisatie ondersteuning zou kunnen bieden, is reguliere kinderopvang op de werklocatie.  
  • Onder speciale omstandigheden kan een werkgever nog wat verder gaan. Zo werd er tijdens de pandemie in uitzonderingsgevallen een boodschappenservice georganiseerd of een hotelovernachting geboekt, zodat de medewerker minder reistijd had.

Wil jij werken aan een gezonde(re) leefstijl? Steeds meer organisaties bieden daarbij ondersteuning. Bijvoorbeeld met een Week van de Vitaliteit of een training. Kijk eens wat jouw organisatie te bieden heeft. 

Faciliteren met goede communicatie

Jouw organisatie is verantwoordelijk voor goede communicatie. Daarbij spelen verschillende componenten een rol.  

  • De informatie die jouw organisatie geeft, moet juist zijn, op tijd worden gegeven en begrijpelijk zijn voor jou en je collega’s.  
  • De organisatie moet betekenis geven aan de informatie. Dat betekent dat de informatie aansluit bij de specifieke informatiebehoefte én mogelijke zorgen van jou en je collega’s.  
  • De organisatie moet duidelijk informeren, met heldere instructies voor de werkwijze die jij en je collega’s moeten volgen.  

Wie zorgt dat de organisatie brede communicatie landt bij jou en je collega’s?

Jouw direct leidinggevende is verantwoordelijk voor de verspreiding van de communicatie van de organisatie. Dat gebeurt bij voorkeur via het kanaal, waar jouw team aan gewend is. Bijvoorbeeld e-mail, schriftelijke of mondelinge overdracht of mobiele apps.  

Organisaties hebben bij ingrijpende gebeurtenissen een taak om als goed werkgever te handelen