Ga naar de inhoud

Leren met VR in de zorg

Leven lang ontwikkelen

Vergroten van begeleidingscapaciteit

Het tekort aan begeleidingscapaciteit is een belangrijk aandachtspunt binnen het opleiden van (toekomstige) zorgprofessionals. Er is te weinig tijd om nieuwe studenten te begeleiden.

Virtual reality (VR) is een technologie die kansen biedt om die begeleidingscapaciteit te vergroten. Leerlingen kunnen hiermee in een gesimuleerde omgeving oefenen en leren. Dat verlicht de druk op ‘real life’ begeleiding en vormt een mooie aanvulling op het bestaande aanbod. Het verrijkt bovendien de manier en kwaliteit van leren.

Het stelt aankomende zorgprofessionals in staat om op een flexibele manier te leren. Overal en op elk moment. Tegelijkertijd is het ook een technologie die volop in ontwikkeling is.

Waarom is VR interessant?

  1. Flexibel leren
  2. Verrijking van het leerproces
  3. Verrijking voor werkgevers
  4. Verrijking voor begeleiders
  5. Veilig oefenen
  6. Haalbaarheid van oefeningen
  7. Trainen van soft skills
  8. Realistische simulaties
  9. Gelijke kansen

Zorgen blijft mensenwerk, maar technologische (leer)innovaties als VR maken het mensenwerk juist nog leuker en beter.

Hoe kun je de kans vergroten op het succesvol benutten van VR?

  1. Strategische integratie
  2. Technologische infrastructuur
  3. Deskundigheid en training
  4. Gebruikservaring en toegankelijkheid
  5. Privacy en ethiek

Wil je als zorg- en welzijnsorganisatie voor leerdoeleinden aan de slag met VR , dan is een gestructureerde aanpak van groot belang. Een stappenplan kan je helpen om tot een goed passende oplossing te komen.

Voor meer informatie klik je op de link op deze pagina naar het inspiratiedocument.

Ontdek hoe virtual reality bijdraagt aan leren in Zorg en Welzijn.